Podpora z ministerstva, která by pomohla vyřešit otázku, zda zachovat trolejbusy, se nekonala. Mariánské Lázně na dotační peníze nedosáhly. Už při podání žádosti ale město vědělo, že nesplňuje dvě z hodnocených kritérií. Západočeské lázně nejsou součástí integrovaného dopravního systému a ani se nenacházejí v regionu se zhoršenou kvalitou ovzduší.
Lázeňské město ve věcném hodnocení získalo celkem 70 z maximálních 90 bodů. “Byl takový přetlak podaných žádostí, že i některé firmy, které poptávaly a dosáhly plného počtu bodů, tak stejně tu dotaci nedostaly,” konstatoval lázeňský starosta Martin Kalina (Piráti). Převis poptávky žadatelů nad uvolněnými penězi potvrdila i zpráva z ministerstva pro místní rozvoj. Naopak se neshoduje informace, že by žadatel s maximálním počtem 90 bodů neuspěl. “Poslední podpořený projekt získal ve věcném hodnocení 80 bodů,” uvedl mluvčí ministerstva Vilém Frček.
Přestože doposud nebyl tento aspekt příliš prezentován, faktem je, že projekt Mariánských Lázní ztratil polovinu z 20 nezískaných bodů za kritérium, že bude realizován v rámci systému integrované dopravy. Toho Mariánské Lázně součástí nejsou. Naopak častým, až výmluvným způsobem se skloňovala ztráta deseti bodů za hledisko čistého ovzduší. “Za toto kritérium lázeňský projekt body nezískal, protože ani nemohl. Není totiž realizován v příslušné oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší, které stanovují pravidla výzvy,” vysvětlil mluvčí ministerstva.
Pravidla a hodnotící kritéria znali uchazeči o dotaci již při podání žádosti, tedy v roce 2016. “My jsme do toho rizika šli i s tím, že víme předem, že budeme handicapovaní, protože máme čisté životní prostředí, ale zkusili jsme to a opravdu jsme nečekali, že se nedostane i na některé uchazeče, kteří splnili všechny podmínky,” uvedl starosta Martin Kalina. Jakým směrem by se měla ve městě ubírat veřejná doprava, by mohla napovědět nyní připravovaná koncepce společnosti Městská doprava Mariánské Lázně s.r.o. (Jiří Škroch)